Tuomaksen euroviisublogi: Uuden Musiikin Kilpailu 2023 – kappaleet arvostelussa

Lähde: areena.yle.fi

Hei! Uusi vuosi ja uudet kujeet. Euroviisukarsinnat ympäri Eurooppaa ovat jo hyvässä vauhdissa. Suomikin valitsee kappaleensa ihan piakkoin.

Uuden Musiikin Kilpailu marssittaa jälleen kerran seitsemän kilpailukappaletta Suomen kansan ja kansainvälisten tuomarien arvioitaviksi. Yhteistuloksissa paras kappale lähetetään toukokuussa kilpailtaviin Liverpoolin Euroviisuihin.

Ohjelma lähetetään suorana lähetyksenä Turun Logomosta lauantaina 25. helmikuuta kello 21–23 välisenä aikana. Sitä voi seurata Yle TV1 -televisiokanavalla sekä Yle Areenassa. Kuultavissa se on myös radiokanavilla YleX, Yle Radio Suomi sekä Yle X3M.

Tässä tekstissä esittelen lyhyesti jokaisen kilpailukappaleen, niiden esittäjän sekä kerron omia mielipiteitäni jokaisesta kokonaisuudesta.

Keira – No Business on the Dancefloor

Kirkkonummelta kotoisin oleva Keira Lundström on suhteellisen uusi lisä Suomen musiikkitaivaalla. Keira sijoittui viime vuonna The Voice of Finland -kilpailussa kolmanneksi ja sai näin ensikosketuksensa musiikkibisnekseen. Hänen musiikillisiin vaikuttajiinsa kuuluvat sekä K-pop-yhtyeet BTS ja Stray Kids että laulajat Dua Lipa, Doja Cat ja Ariana Grande.

Uuden Musiikin Kilpailuun Keira osallistuu debyyttisinglellään ”No Business on the Dancefloor”. Kappale on ehta klubihitti, jossa yhdistyvät eksotiikka, viettelevyys ja mielenkiintoinen huiludroppi. Jälkimmäinen onkin allekirjoittaneen mielestä ehdottomasti kappaleen paras osuus. Se antaa kuulijalle tilaisuuden suunnata tanssilattialle. Lisäksi kappale on hyvin tuotettu ja kansainvälinen. Ei tulisi heti mieleen, että kappale kilpailee Suomen euroviisukarsinnoissa.

Keira on vielä suhteellisen uusi artisti, joten itseäni arveluttaa lähinnä yksi asia — miten hän mahtaa kestää Uuden Musiikin Kilpailun käänteet? The Voice of Finland on nimittäin monella tapaa erilainen musiikkikilpailu. Jäämme innolla odottamaan.

Benjamin – Hoida mut

Alunperin sosiaalisen median alusta Instagramista tutuksi tullut Benjamin Peltonen on viimeisten kuukausien aikana tullut monelle suomalaiselle tutuksi. Esikoisalbumillaan ”Fingerprints” Benjamin lauloi vielä englanniksi, mutta nykyisin kieli on vaihtunut suomeen. Benjaminin suomenkielinen ensisingle ilmestyi vuonna 2018. Syksyllä 2016 Benjamin kilpaili Tähdet, tähdet -kilpailussa sijoittuen neljänneksi ja syksyllä 2022 hän voitti Tanssii tähtien kanssa -kilpailun.

”Hoida mut” -kappaleella Benjamin kilpailee tänä vuonna Uuden Musiikin Kilpailussa. Kappaleessa kuullaan selkeitä 1980-luvun kaikuja yhdistettynä moderniin diskoiskelmään. Kappaleen vaikutteissa voi kuulla jopa Kaija Koota. Itse ainakin kuulen. Kokonaisuus ei herättänyt ensimmäisillä kuuntelukerroilla oikein mitään innostusta, mutta nyt arvostellessani sitä, se alkoikin yllättäen iskeä paremmin. Omasta mielestäni hieman liiallisen keikistelyn puolelle menevä tanssiminen lyriikkavideolla ei onneksi enää haittaa musiikillista elämystä.

Kappale on otettu euroviisufanien keskuudessa varsin hyvin vastaan.

Robin Packalen – Girls Like You

Monet eivät välttämättä kaipaa esittelyä Robin Packalenista. No, teen sen nyt kuitenkin lyhyesti. Robin nousi suosioon ”Frontside Ollie” -kappaleen myötä ja esitti sen itse asiassa vuonna 2012 Uuden Musiikin Kilpailussa väliaikanumeronakin. Samana vuonna julkaistiin debyyttialbumi ”Koodi”. Se myi lyhyessä ajassa triplaplatinaa. Vuonna 2019 Robinilla tapahtui päinvastainen tilanne kuin Benjaminilla — hän vaihtoi laulukielen suomesta englantiin tavoitteenaan kansainväliset musiikkimarkkinat.

Robin tähtääkin nyt ulkomaille kappaleellaan ”Girls Like You”, jota on työstetty Uuden Musiikin Kilpailuihin Los Angelesissa asti. Kappaleessa kuulee selkeästi 1970-luvun diskomusiikin vaikutteet. Se saikin allekirjoittaneen innostumaan, kun tätä ensimmäisiä kertoja kuunteli. Monet ovat ottaneet kappaleen melko nihkeästi vastaan. On kuitenkin tosiasia, että vaikka se ei mikään hitti tulisi olemaan, niin se on kuitenkin laadukas ja loppuun hiottu musiikkiteos. Ei kappale mielestäni ansaitsisi niin suurta vihaa niskaansa, mitä se on nyt saanut. Siinä on kuitenkin suhteellisen rento meininki ja mielestäni sitä on kiva jammailla.

Robinin tulosta Uuden Musiikin Kilpailussa saammekin kunnolla jännittää. Aikooko Robin dominoida kisaa nimellään vai voittaako kenties joku muu?

Lxandra – Something to Lose

Toimittaja Baba Lybeckin ja muusikko Pekka Lehden tytär Alexandra Lehti, taiteilijanimeltään Lxandra, muutti Helsingistä Berliiniin vuonna 2016 edetäkseen musiikkiurallaan. Kansainväliseksi vientitoivoksikin nimetty Lxandra piti Alexandra’s-nimistä muotiblogia vuoteen 2015 asti. Hänen musiikkivideoillaan näkyykin hyvin omalaatuinen pukeutumistyyli. Levy-yhtiön kautta julkaistu ”Dig Deep” -single näki päivänvalon vuonna 2018. Tammikuussa 2019 laulajatar sai pop-kategorian tulokasmusiikkipalkinnon, Music Moves Europe Talent Awardin. Lxandra vieraili samana vuonna Olavi Uusivirran singlellä ”Valtakunta”.

Uuden Musiikin Kilpailuun Lxandra osallistuu hieman taiteellisella balladilla ”Something to Lose”. Se kertoo läheisten menettämisestä ja kappaleen tunnelmasta sen kyllä aistiikin. Tämä osaltaan kertoo Lxandran vahvuuksista artistina. Hänellä on kyky tuottaa kappaleeseen juuri se oikea fiilis. Lxandra on mielestäni todella taitava laulaja. Kappaleensakin on nätti ja sisältää varsin mukavan indien äänimaailman. Pidän myös siitä, miten teos kuulostaa samaan aikaan sekä suomalaiselta että kansainväliseltä. Kappale ei kuitenkaan välttämättä ole Uuden Musiikin Kilpailun osanottajista se kilpailukykyisin.

Lxandralla on nyt näytönpaikka osoittaa suomalaisille, että hän on artisti, jonka nimi kannattaa pistää mieleen.

Käärijä – Cha Cha Cha

Kuka on Käärijä? Varmasti monella kävi mielessä tämä kysymys, kun tämänvuotiset Uuden Musiikin Kilpailun artistit tulivat julki. Tällä hetkellä varsin moni on saanut asiasta varmistuksen. Taiteilijanimen taakse kätkeytyy rap-artisti Jere Pöyhönen. Hän on viettänyt suurimman osan nuoruudestaan Vantaalla. Käärijä teki musiikkia omakustanteisesti loppuvuoteen 2017 asti, kunnes julkaisi ensimmäisen singlensä Monsp Recordsin kautta. Hänen musiikissaan kuuluvat niin popin, rapin, drum and bassin kuin industrialinkin vaikutteet.

Käärijä pyrkii Euroviisuihin kappaleella ”Cha Cha Cha”. Ennen kuin alan toistella fraaseja ”Helsinki 2024” tai ”Tampere 2024”, pitää muistaa, että Käärijällä on kuitenkin ensin Uuden Musiikin Kilpailu voitettavana. Onhan tämä kokonaisuus silti aivan suvereeni tässä kattauksessa. Kappaleessa on sopiva tasapaino eri osien välillä ja lopun tanssittavampi osuus saa totisesti tanssijalan vipattamaan. Rammsteinista ja Little Bigistäkin vaikutteita ottava ”Cha Cha Cha” saa ainakin allekirjoittaneen haukkomaan henkeään. Melkoinen sisääntulo kansan suurempaan tietoisuuteen, sanoisin. Käärijän kappale on jo nyt rikkonut ennätyksiä. Moni euroviisufani näkeekin tässä potentiaalia jopa puhelinäänten voittajaksi Liverpoolin Euroviisuissa.

Lähiviikkoina pääsemme näkemään, onnistuuko Käärijä lopulta voittamaan Uuden Musiikin Kilpailussa Suomen kansan ja raadit puolelleen.

Kuumaa – Ylivoimainen

Kuumaa-yhtye on kolmen nuoren miehen muodostama kokoonpano. Siihen kuuluvat laulaja Johannes Brotherus, rumpali Jonttu Luhtavaara ja basisti Aarni Soivio. Live-esiintymisissä yhtyeeseen liittyy mukaan kosketinsoittaja Okko Saastamoinen. Kuumaa oltiin kiinnitetty esiintymään Provinssi-musiikkifestivaaleille vuonna 2017 ennen kuin oli julkaissut yhtään kappaletta. Ensimmäinen single ”Uppoon suhun” oli kuitenkin jo ulkona, kun yhtye esiintyi edellä mainituilla festivaaleilla. Monen singlejulkaisun jälkeen Kuumaa julkaisi nimikkoalbuminsa vuonna 2019. Monet yhtyeen kappaleet ovat ylittäneet kulta- tai platinalevyyn oikeuttavat striimausluvut.

Uuden Musiikin Kilpailuun kovassa nosteessa oleva yhtye osallistuu kappaleella ”Ylivoimainen”. Kappaleen nimi ei kyllä totisesti kerro koko totuutta. Minusta tämä nimittäin jää kokonaisuutena tämänvuotisessa kilpailussa muiden jalkoihin, niin ikävältä kuin se tuntuukin todeta. Ammattitaitoiset nuoret osaavat silti hommansa ja tietävät varmasti, mitä tekevät. Uskon, että tämä hieman retrovibojakin sisältävä suomipoppia ja -rockia yhdistelevä kappale löytää yleisönsä. Se on saanutkin jo kiitosta euroviisufaneilta.

Moni, itseni mukaan lukien, on veikannut Kuumaa-yhtyeen jäävän tämänvuotisessa Uuden Musiikin Kilpailussa viimeiseksi. Näkyvyys on silti jo tässä vaiheessa taattu.

Portion Boys – Samaa taivasta katsotaan

Matin ja Tepon kanssa hitillä ”Vauhti kiihtyy” Suomea villinnyt Portion Boys on jo varsin monelle tuttu yhtye. Sen muodostavat taiteilijanimillään tunnetut El Meissel, Kenraali Vahva, JaloTiina ja Taiteilija Nieminen sekä omalla nimellään kulkeva A.P. Vuori. Yhtye aloitti toimintansa jo vuonna 2010, jolloin he julkaisivat debyyttisinglensä ”Pelimiehen paratiisi”. Portion Boys on siitä hieman poikkeuksellinen yhtye, ettei se ole julkaissut yhtään albumia. Singlejä yhtyeelle on kuitenkin kertynyt aika paljon. He ovat lisäksi julkaisseet ”Suomalainen joulu” -nimisen EP-levyn vuonna 2021. Heidän ensimmäinen suuri hittinsä syntyi vuonna 2017, kun yhtye julkaisi kappaleen ”Karjala takas”.

Uuden Musiikin Kilpailu saa tänä vuonna Portion Boysista vauhdikkaan lisäyksen kattaukseen kappaleella ”Samaa taivasta katsotaan”. Se on yhtyeen musiikille tyypillinen hassuttelu, jossa tällä kertaa muistetaan luetella mahdollisimman monta Euroopan maata ja stereotypiaa. Ehkä vähän halpa kikka, mutta joillekin se toiminee. Itselle kappale oli pienoinen pettymys, sillä olen fanittanut yhtyeen musiikkia jo parin vuoden ajan. Toki lähes jokaiselle artistille ja yhtyeelle kuuluu niitä vähän heikompiakin kappaleita. Ei tämä silti huono ole. Tuttu portionboysmainen ote kuuluu läpi kappaleen. Modulaatioitakin löytyy jopa kaksi.

Eiköhän ”Samaa taivasta katsotaan” kerää vähintään suomalaisilta äänestäjiltä mojovan potin Uuden Musiikin Kilpailun finaalissa.

Klubitalo Sarastuksen jäsenet

Tämän tunnuksen takaa kirjoittavat Porin Klubitalo Sarastuksen jäsenet.

1 Comment

Vastaa

Your email address will not be published.