A-puoli
- I Don’t Know – 5.16
- Crazy Train – 4.56
- Goodbye to Romance – 5.36
- Dee – 0.50
- Suicide Solution – 4.21
B-puoli
- Mr. Crowley – 4.55
- No Bone Movies – 3.53
- Revelation (Mother Earth) – 6.09
- Steal Away (The Night) – 3.28
Albumin suosio ja julkaisut
Blizzard Of Ozz on heavy metallin kulmakiviä ja isoimmat hitit ovat levyllä erityisesti Crazy Train ja Mr. Crowley. Se on julkaistu vuonna 1980 Euroopassa ja vuonna 1981 Pohjois- Amerikassa. Albumin suosio oli valtava. Se myi esimerkiksi Pohjois- Amerikassa nelikertaista platinaa.
Albumi sähkökitaran soitossa
Minusta Blizzard Of Ozz on tärkeä levy, koska tällä levyllä on paljon kitaratekniikoita ja asteikkojen käyttöä, mitkä ovat tärkeitä heviä sähkökitaralla soittaessa. Randy Rhoads käytti tap on- ja legato- tekniikoita, sekä erilaisia sävelkulkuja mistä voi ottaa vaikutteita omaan soittoon.
Nuori kitaristi Randy Rhoads kuoli lento- onnettomuudessa levyn äänitysten jälkeen, eli hän soittaa silti levyn kaikilla kappaleilla. Hänen jälkeensä Ozzy Osbournen bändiin valittiin kitaristi Bernie Tormé.
Itse olen erityisesti soittanut lauluja Crazy Train, Dee ja Mr- Crowley. Blizzard Of Ozz levyyn löytyy nuotteja ihan nuotinnoksia myyvistä kaupoista. Näiden kappaleiden harjoittelu kannattaa aloittaa hitaalla tempolla ja koventaa vasta sitten, kun rupeaa soitto olemaan virheetöntä.
Randy Rhoads piti paljon klassisesta musiikista. Dee- laulu on klassista musiikkia ja siitä on tehty julkaisu, missä Rhoads äänittää kyseistä laulua. Olen itse käyttänyt Dee- kappaletta sormiharjoituksena ja se on toiminut sellaisena hyvin.
Soittotekniikat heavy metallin soittoon
Palm muted- tekniikka
Palm muted tekniikassa sammutetaan kämmensyrjällä sammutettavat kielet. Tämä kämmensyrjä on plektran puoleisessa kädessä. Toisin sanoen kämmensyrjällä dempataan sammutettavat kielet. Palm muted tekniikka on yleisin heavy metallissa käytettävä tekniikka.
Tap on- tekniikka
Tap on- tekniikkaan käytetään molempia käsiä. Voisi sanoa, että tap on- tekniikka on legaattoa kahdella kädellä. Legato tarkoittaa sitä, että kielistä tulee ääni ilman plektraa.
Sweep- tekniikka
Sweep- tekniikassa kieliä ikään kuin kompataan ja kieliä soitetaan yksitellen. Aina ennen seuraavaa säveltä edellinen kieli sammutetaan.
Kitaran ja sen osien valinta Blizzard Of Ozz- albumin soittoa varten
Kitaran valinta
Kitarana heavy musiikissa on käytetty paljon niin sanottuja flying v- mallisia kitaroita. näitä ovat erityisesti Jackson Rhoads ja Jackson King V. On lavalla kuitenkin myös nähty vaikka Jackson Dinky- ja Fender Stratocaster- mallisia kitaroita.
Mikrofonien valinta
Hevimusiikin soittoa varten kitaran pitää olla riittävän tehokas. Mikrofonit on hyvä olla humbucker- mikrofoneja ja ne on hyvä olla vielä aktiivisia. Aktiivimikrofonit toimivat paristoilla.
Kielien valinta
Kielet on hyvä olla vaikka 010-052 setti. Palm muted tekniikka toimii hyvin, kun paksut kielet ovat riittävän vahvoja. Jos soittaa pelkkää sooloa, niin Yngwie Malmsteenin käyttämä kielisetti on esimerkiksi hyvä. Siinä setissä paksuin kieli on 046 ja ohuin 008.
Laitteiden valinta Blizzard Of Ozz- albumin soittoa varten
Vahvistin
Heavy metallia soittaessa käytetään yleensä kaapin ja nupin yhdistelmää. Nuppi voi olla vaikka joku Marshallin heavy nupeista, vaikka JCM-800. Kaapissa on yleensä neljä vahvistinelementtiä, eli kovaäänistä. Tärkeätä on, että alapään ääni, eli bassopuoli on kunnossa. Vahvistin ei saisi särkeä, eli kuormittua.
Nupin sijaan voi käyttää myös räkkiä. Räkki koostuu räkkikotelosta ja sinne asennetuista laitteista. Räkissä on yleensä erillisinä laitteina etuaste, päätevahvistin ja efektilaite.
Efektilaitteet
Heavy metallin soitossa on erityisen tärkeää hyvä särö. Särön voi rakentaa esimerkiksi niin, että käyttää siihen kahta pedaalia. Toinen on distortion, eli pääsärö ja toinen on overdrive, eli lisätehoa tuova pedaali.
Teho on tärkeää heavy metallin soitossa. Kitaran aktiivimikrofonit ja hyväntehoinen efektilaite tekevät hyvän ja rouhean äänen kitaraan.
Heavy metallin soitossa voidaan käyttää myös niin sanottua mättösoundia. Mättösoundi on vaan vaikea rakentaa. Välillä mättösoundi rakentuu monesta laitteesta. Laitteet ovat yleensä räkkilaitteita.
Särön lisäksi soundiin laitetaan heavyn soitossa yleensä delay kaiku. Delay kaiussa ääni toistuu sävelen soittamisen jälkeen säätöjen mukaan uudelleen ja uudelleen. Myös reverb- kaikua voidaan käyttää metallin soitossa. Reverb simuloi vaikka hallikaiun soundiin.
Soundia voi myös maustaa vaikka chorus- efektillä. Chorus- efekti on kahden soinniltaan samankaltaisen, mutta taajuudeltaan hieman erilaisen äänen tuottama ilmiö. Akustisessa musiikissa ilmiön voi kuulla esimerkiksi samaa säveltä soittavien instrumenttien soinnissa tai vaikkapa kuorolaulussa. Ilmiö perustuu siihen, että akustinen soitin tai ihmisääni ja niiden vire sekä esittäjän ilmaisu eivät ole absoluuttisesti samanlaisia. Zakk Wylde on kuuluisa choruksen käyttäjä.
Lopetus
Myös muita Ozzy Osbournen levyjä kannattaa kuunnella. On hyvä soittaa heavy metallia eri tyyleillä. Ozzy Osbournen bändissä vaihtuneiden kitaristien soittoa on hyvä kuunnella ja soittaa.
Laitteiden ja kitaroiden valintaan on hyvä syventyä vähitellen. Kannattaa miettiä, millaisella soundilla tykkää soittaa ja mikä kitara sopii omiin mittoihin. Myös kitaran kieliä kannattaa miettiä, että mitkä ovat soittajan omat kielet ja millä on hyvä soittaa.
Nuotteja Ozzy Osbournen lauluihin saa monesta paikasta internetistä. On myös julkaistu monenlaisia nuottikirjoja Ozzy Osbournen tuotannosta.