Blogi avaruussukkuloista

DIscovery, (lähde Wikipedia)

Yleistä avaruussukkuloista

Avaruussukkulat ovat miehitettyjä avaruusaluksia. Niillä on käyty rakentamassa monenlaista avaruuskalustoa avaruudessa. Esimerkiksi avaruusasemien rakennus on tapahtunut sukkuloiden avulla. Tässä blogissa esittelen avaruussukkuloita yleisesti.

Avaruussukkuloiden rakenne

Avaruussukkuloiden rakenne laukaisussa on kolme osainen. Iso oranssin värinen tankki on apupolttoainetankki. Apupolttoainetankissa kiinni olevat kaksi ohjusta ovat apurakettimoottorit. Sitten on vielä tietenkin itse sukkula.

Sukkulaan kuuluu matkustamo, missä miehistö on laukaisun aikana. Takana on ruuma, mihin mahtuu osia vaikka satelliitteihin ja niin sanottu robottivarsi, millä osia pystyy siirtämään. Sitten on tietenkin vielä päämoottorit.

Sukkulan alla on kilpi, mikä kestää valtavaa lämpöä. Sukkulalla laskeutuessa kilven lämpötila nousee avaruuden vaikutuksesta kovin. Kilpi alkaa silloin hehkumaan lämmön vaikutuksesta.

Sukkulan pohjassa on myös pyörät, mitä ilman sukkulalla ei voisi laskeutua. Pyörät ovat koneen sisällä muuna aikana kuin itse laskussa eli maakontaktissa.

Sukkulan laukaisu

Sukkula laukaistaan laukaisualustalta. Ensiksi kiihdytetään päämoottorit, mitkä ovat sukkulan omat moottorit, kunnolla käyntiin. Kun päämoottoreissa on voimaa tarpeeksi, laukeaa apurakettimoottorit.

Apurakettimoottoreiden vaikutuksesta sukkula lähtee nousuun, koska voimaa on silloin tarpeeksi.

Apurakettimoottoreiden, eli niin sanottujen kantorakettejen ja apupolttoainetankin on määrä irrottaa laukaisussa. Ensiksi irrotetaan kantoraketit ja sen jälkeen apupolttoainetankki.

Lopulta sukkula pääsee avaruuteen, missä sijaitsevat sinne asennetut avaruuslaitteet.

Apupolttoainetankki ja kantoraketit leijuvat lopulta mereen, mistä ne haetaan laivalla takaisin avaruustukikohtaan.

Sukkulalaukaisuja, (lähde WIkipedia)

Sukkulan laskeutuminen

Sukkula laskeutuu pikkuhiljaa. Avaruuden voimat aiheuttavat sukkulan laskussa koneen lämpökilpien kuumenemisen hehkuvaksi.

Lopulta sukkula päätyy ilmakehään. Ilmakehään päätymisestä aina maan pinnalle, sukkula liikkuu jo rauhallisesti. Sukkula laskeutuu liitolennossa.

Vähän ennen laskeutumista sukkula laskee pyörät alas kiitoradan kosketusta varten. Kun sukkula on kiitoradalla, avataan sukkulan laskuvarjo, mikä vähentää nopeuden nollaan.

Sukkulan pysähtymisen jälkeen alkaa laskun jälkitoimet, mihin kuuluu myös astronauttien poistulo koneesta.

Sukkulan laskeutuminen, (lähde Wikipedia)

Erilaisia sukkulalentoja

Kuuluisa sukkuloilla tehty avaruuslentojen sarja on miehistön kuljetus vaikka ISS kansainväliselle avaruusasemalle. Asemaa on myös huollettu avaruussukkuloilla monesti. Asemalla on paikka, mihin sukkula pääsee kiinnittymään, eli telakoitumaan.

Sukkuloilla on myös viety satelliitteja avaruuteen.

Kuuluisa asema, mitä on rakennettu avaruussukkulalla, on myös Mir-avaruusasema. Mir on kuitenkin jo poistunut käytöstä ja se on palautettu takaisin maahan.

Sukkulalentojen tulevaisuus

Viimeinen sukkulalento on tehty vuonna 2011. Tämän jälkeen sukkuloilla ei ole enää lennetty. Myös sukkuloiden miehistöjen työt loppuivat tällöin. Sukkulalentojen kannattajat ovat kuitenkin vastustaneet lentojen loppua.

Sukkulan siirto, (lähde Wikipedia)

Klubitalo Sarastuksen jäsenet

Tämän tunnuksen takaa kirjoittavat Porin Klubitalo Sarastuksen jäsenet.

Vastaa

Your email address will not be published.